2008-09-09

North West Trip

Vet inte riktigt var jag ska börja denna gången...

Sedan det senaste inlägget har jag upplevt så mycket som jag inte riktigt hunnit smälta än. Men jag ska göra ett försöka att sammanfatta min resa norrut på Australiens västkust och inne i outbacken.


Vi startade från Murdoch University och car park 6 tidigt på fredag morgon. Alla 37 internationella studenter var förväntansfulla och spända. Detta släppte dock snart då vår underbara busschaufför och guide, Ben, satte igång namnleken. Alla fick säga sitt namn, sin nationalitet, favorit flingor och favorit band. Efter detta och ändå tills vi kom tillbaka till car park six 10 dagar senare dånade musiken ut ur högtalarna från bussen och konversationerna på lite knackig engelska var livliga. Ja kanske inte alltid, det blev en hel del timmars sömn i bussen med under dem tidiga timmarna.


Vårt första riktiga stopp var Monkey Mia som är känt för sina delfiner som några gånger om dagen simmar ända in till stranden och hälsar på nyfikna turister. Undra egentligen vilka som är mest nyfikna, delfinerna eller turisterna... Hur som helst så var dem grymt söta, se själva på filmen som jag lagt upp. Den lilla delfinen har ännu inte ett utvecklat balanssinne så den kan inte stanna, därmed anledningen att den simmar runt runt sin mamma hela tiden. För fyra år sedan simmade jag med delfiner på Nya Zeeland och trodde att detta inte skulle bli så speciellt men den lilla underbara delfinungen tog mitt hjärta. Blir så lycklig varjegång jag tittar på denna film!

Andra stopet blev i Coral Bay och precis som det låter finns det koraller här. Efter en tidig frukost begav vi oss i bussen ut till stranden och på båten Nhanya-Ku. Denna tog oss ut till Ningaloo Reef med en under vattensvärd likt ett akvarium. Jag måste erkänns att korallerna är finare i Stora barriärrevet på östkusten men fiskarna här slår det mesta jag har sett innan. Dem var i alla regnbågensfärger i alla möjliga mönster. Jag och en vän delade på en undervattenskamera men dessa kort kan bli lite svårt att lägga upp, tyvärr! Resten av dagen spenderades på den fina stranden med salta bad, solande och lite mer snorkling för att avslutas med after bech på strandhotellet i byn innan bussen avgick till vårt boende för natten.

Tredje stoppet värt att berätta om är belägget mitt ute i Australiens västra Outback, Karinjia Nationalpark. Kanske inte låter så roligt men oj vilken natur! Väldigt långt från Sveriges granskogar kan jag lova. Här växer inte mycket men den röda sanden finns det mer av...även när man kommer hem igen tyvärr. Ni kan bara fantisera om vilken färg min vit/gråa spring skor har nu, haha! Här var vi ute på tre turer som alla hade samma mål, vattenfall. När man tänker på det så är det helt ofattbart hur det mitt ute i öknen kan finnas stora vattenfall men det är just det som gör dem så häftiga. På ett ställe var man tvugen att gå "spider valk" längs med klippkanten för att komma fram till en sötvattenspool med klippavsatser som tak. Spider valk innebar en fot på vänster klippa och en fot på höger och händerna på respektive sida och ramla inte ner...för där nere var det vatten som forsade på hala hala stenar. Var lite svårt att ta med kameran hit tyvärr men jag hoppas att ni efter min beskrivning kan fantisera om hur det såg ut och var mina nerver var under detta äventyr!

Detta var de tre mest spännande ställena vi var på men även de andra ställen hade sin charm som en strand med jätte höga och roliga vågor att tumla omkring i eller vad sägs om toaletter med spindlar och tre dagarsövernattningar utan dusch. Under resa sov vi tvånätter i rum och de andra i tält. Min kära vän Karin och jag delade tält och svor ihop när det var kallt och skrattade när tältet rasade ihop mitt i natten.



Ni som fortfarande läser vill jag tacka så mycket för uppmärksamheten, det blev ett långt inlägg denna gång. Hoppas ni tyckte det varit kul att läsa. Är det något speciellt ni undrar över eller vill att jag ska skriva om så säg bara till!

Kram kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ikea-Hanna är avis...

Anonym sa...

ja! det är ikea-moa oxå!