2008-10-21

Rottnest Island

Hej!
Helgen har spenderats på Rottnest Island, en ö som ligger 30 minuters båtfärd från Fremantle och Perth. Rottnest, som det kallas, är känt för sin fina natur och oändligt många och vackra stränder som ligger som ett pärlband runt öns kanter. Rottnest är mycket litet och man kan ta sig runt på cykel på en dag. Jag åkte hit med tre andra tjejer, Karin och Anna som är svenskar och Lene som är norsk.








Vi tog färjan från Fremantle på lördag morgon trötta men förväntansfulla över de tre kommande dagarna. Då vi inte fick huset vi hyrt för än klockan två bestämde vi oss för att hyra cyklar och ta oss runt ön. Att hyra en cykel på Rottnest är nödvändigt då det är förbjudet att köra bil. Efter en kaffe på det ena av öns två caféer trampade vi iväg. Vi passerade stränder hela vägen runt ön, den ena vackrare än den andra.





Efter en hel dag på cykeln, med en del stopp på stränder och andra platser för fotografering, bestämde vi oss för att äta lunch på stranden The Basin som är en av dem finaste på ön. På vägen hit passerade vi en av de två mataffärerna på ön och inhandlade lite champagne som intogs ihop med vår medköpta lunch. Lite lyx i tillvaron skadar ju aldrig :)





Väl framme på eftermiddagen fick vi vår nyckel och inhandlade mat till kvällens Barbeque. Vi mötte även upp lite annat folk från Murdoch som skulle bo i vårt hus över natten. Kvällen blev mycket lyckad med mycket mat och vin.







Dagen därpå var den varmaste här nere hittills, kan tippa på runt 30 C så det vara bara att bege sig till stranden. Här tillbringade vi hela dagen som sedan avslutades med ännu en Barbeque i trädgården.




Vår tredje och sista dag fick jag tillbringa själv på ön då mina vänner behövde åka hem med en tidigare färja för att plugga. Men det gjorde mig faktiskt inte så mycket. Man behöver vara lite för sig själv ibland. Det blev ännu en dag på stranden med min nyinköpta Ipod. Färjan gick hem på eftermiddagen och jag har haft några av dem bästa dagarna här nere sedan jag kom hit.

Rottnest är det vackraste jag sett i hela mitt liv! Jag skämtar inte, det ser precis ut så som jag tänker ett paradis. Vita sandstränder, turkosblått hav och en strålande sol! Kan det bli bättre?

1 kommentar:

Annika sa...

Nej, jag tycker inte det ser särskilt härligt ut... Nej, inte alls... Du verkar ha de så skönt gumman! Kraaam